Kids ophalen of afzetten, hoe doe jij dat eigenlijk?    

Heb je ooit van het fenomeen “ophaalstress” gehoord? Het is niet alleen is wat bij kinderen voorkomt maar vooral ook bij ouder(s). Ouders met ophaalstress is een behoorlijk (on)bekend fenomeen. Veel ouders hebben er last van maar zijn zich er niet van bewust dat deze stress daadwerkelijk ergens door komt. Het komt door van school halen van je kinderen. En nee, je kinderen veroorzaken dit niet maar wel de taak die daarbij komt kijken. Een dit blog een aantal waardevolle tips om ophaalstress tegen te gaan.

Wees je bewust van de stress

Ouders die last hebben van ophaalstress kunnen zich om verschillende punten druk maken. Sommige ouders hebben een behoorlijk krap tijdschema en moet direct uit werk hun kind ophalen of juist direct na het afzetten of ophalen van hun kind weer door naar het werk. Dit kan voor behoorlijk wat stress zorgen, zeker als het ergens een beetje uitloopt. Je planning loopt dat echter van geen kanten meer. Andere punten die stress kunnen veroorzaken zijn de intensiteit van het verkeer rondom de school of enige onzekerheden wat betreft of het kind wel een goede dag heeft gehad. Bewustwording is eigenlijk de eerste en belangrijkste stap om dit proces tegen te gaan.

Goede planning is key

Als de bewustwording is gecreëerd kan er worden gezocht naar oplossingen. Eén van de meest belangrijke en voor de hand liggende opties is waarschijnlijk toch wel een goede planning. Plan vooral niet te strak voor jezelf en gun (jezelf) in je planning wat adem- en bewegingsruimte. Plan niet te kort op elkaar en zorg dat je iedere taak met dezelfde rust en regelmaat kan afronden.

Ga slim om met de reistijd

Iedere ouder heeft reistijd naar de school van zijn of haar kind. Deze reistijd kan je waarschijnlijk een stuk effectiever inplannen mits je uiteraard weet hoe je dat doet. Zit je altijd wat krap in tijd? Kijk dan eens of een andere route wat sneller is of ga eventueel wat eerder weg van huis of werk. Wat ook wel eens kan helpen is met de fiets je kinderen ophalen van school als de school in de buurt ligt. Met je damesfiets ben je soms bijna net zo snel als met de auto en je hebt meteen je cardio workout voor de dag alweer gehad. Hierdoor hou je ook weer meer tijd nodig voor eventuele andere dingen.

Maak duidelijke afspraken met je kind

Ook voor kinderen is ritme en regelmaat zeer prettig. Spreek bijvoorbeeld een vaste plek met ze af of geef je maximaal 5 minuten voor hun jas aantrekken als je ’s middags nog lekker staan te treuzelen bij de kapstok of vriendjes en vriendinnetjes. Ook het zomaar even bij iemand spelen wordt door sommige ouders lastig gevonden en kan op deze manier dus ook enigszins worden gemanaged.